Як правильно ставитися до критики
Ніколи не пізно навчитися уникати критики так, щоб вона стала вашим союзником, а не ворогом.
Ми потребуємо критики
Хоча зазвичай люди відкидають усе, що змушує їх почуватися погано, правда в тому, що іноді негатив дуже корисний.
Річ у тім, що він дає нам оцінку наших дій і дозволяє дорослішати та вчитися, а це ніколи не буває зайвим.
Коли критика з’являється в нашому житті, важливо змиритися з тим, що першочерговою реакцією буде почуття злості, збентеження та дискомфорту.
Ви переживатимете цілий спектр емоцій, які візьмуть вас під контроль, але потрібно бути готовими прийняти рішення в такій ситуації.
Коли виникають негативні почуття, настає час обрати між трьома шляхами.
- Перший шлях, який нам досить часто радять обирати близькі, – ігнорувати критику. Іншими словами, потрібно не зважати на почуте, обернутися спиною до людини або людей і продовжувати своє звичне життя. Утім через таку реакцію ви можете багато пропустити, адже ігнорування того, що нам не подобається, не завжди є найкращим рішенням.
- Другий шлях, який ми постійно долаємо, – сум і депресія.
- А от третій шлях найкращий з усіх. Він полягає в тому, що потрібно ставитися до критики з позитивом.
Але як це робити?
1. Відкрийте свій розум до нових вражень
Критика не визначає те, ким ви є. Вона лише виражає ставлення до ваших дій чи переконань. Саме тому важливо відкрити свій розум після того, як мине почуття злості чи суму.
Критики не дискредитують вас. Відповідно до цього способу мислення, люди часто вважають помилки поразкою (але це не так!).
Потім варто подумати про те, що, можливо, ви неправильно зрозуміли погляд, який змусив вас почуватися незручно. Усвідомте, що насправді критика може прояснити певну правду.
Таким чином, варто поспілкуватися з людиною, яка критично оцінила ваші переконання чи дії.
Завдяки цьому ви зможете побачити речі з нової точки зору, яка надихне вас і стане в нагоді у схожих ситуаціях.
2. Чим керувався критик у своїх словах?
Вміння мати відкритий розум не означає, що ви повинні сприймати все буквально, або вірити, що кожне слово, сказане іншою людиною, правда.
Жодна з цих моделей поведінки не є правильною. Потрібно вияснити справжні наміри людей, коли вони дають вам негативний відгук.
Іноді критика спрямована лише на те, щоб роздратувати вас. Можливо, в іншої людини видався поганий день і вона виливає свій негатив на оточуючих або просто заздрить вашим досягненням.
В інших випадках люди висловлюють критику, щоб допомогти вам, і за їхніми словами немає ніякої злості чи негативу.
Саме тому важливо виявити справжні наміри критика. Завдяки цьому ви зможете уникнути непорозумінь.
3. Вирішіть для себе, чи варто приймати рішення на основі критики
Ви вже вияснили, чи критика, висловлена іншою людиною, була спрямована на те, щоб допомогти вам? Тоді прийшов час вирішити, чи варто робити певні зміни у своєму житті.
У деяких випадках ви зрозумієте, що можна вирости та стати зрілішими, трохи змінивши свої звички, адже це дозволить вам бути кращою людиною.
Однак в інших ситуаціях слухатися поради критика не варто, це не принесе вам жодної користі.
Лише ви визначаєте, чи потрібно робити певні зміни на основі думки інших, чи ні.
Не марнуйте свій час на безсонні ночі, проведені за роздумами про чужі слова, якщо вони жодним чином не будуть для вас корисні.
Як ви реагуєте на критику? Ви знаєте, як правильно з нею справлятися й отримувати максимальну користь? Іноді ми займаємо захисну позицію, адже критика зачіпає наше его й ми почуваємося так, ніби повинні зупинити цей руйнівний вплив. Утім якщо ставитися до неї по-іншому, це може збагатити нас і стати чудовою допомогою на шляху особистісного розвитку.
Основне зображення люб’язно надане © wikiHow.com
- Barceló, Manuel Güell. ¿ Por qué he dicho blanco si quería decir negro?: Técnicas asertivas para el profesorado y formadores. Vol. 2. Graó, 2005.
- Caballo, Vicente E. “Asertividad: definiciones y dimensiones.” Estudios de psicología 4.13 (1983): 51-62.
- Castanyer, Olga, and Estela Ortega. ¿ Por qué no logro ser asertivo?. Desclée De Brouwer, 2003.