Отруєння ліками: що робити?

08 січня, 2021
Коли трапляється отруєння ліками, його ступінь залежатиме, від кількості спожитих ліків та від особливостей кожної людини.

Симптоми та наслідки отруєння ліками залежать від ліків, але всі вони можуть бути летальними. Ступінь інтоксикації залежить від кількості введених ліків та від особливостей кожної людини.

Далі ми опишемо різні типи отруєнь разом із деякими показаннями для їх виявлення та негайними заходами, якими слід керуватися.

П’ять видів отруєнь ліками

види отруєння ліками
Є п’ять видів отруєння ліками, і вони залежать від таких чинників:

1. Клінічні ускладнення

Що стосується отруєння ліками, то ускладнення різняться від легкого до середнього та важкого ступеня.

2. Прояви

Симптоми отруєння ліками можуть бути негайними або уповільненими, оскільки деякі ліки діють швидко, тоді як інші – через певний час.

  • Оборотні або незворотні отруєння: коли йдеться про оборотні отруєння, людина може видужати, щойно речовина виводиться з її організму. Однак за умови протилежного сценарію збиток непоправний. Усе залежить від ураженого органу та його функції. Оборотні та необоротні симптоми можуть траплятися одночасно.
  • Місцеві або системні отруєння: місцеве отруєння трапляється, коли токсична речовина завдає шкоди тому самому місцю, де вона контактує з тілом. Однак є деякі речовини, які можуть впливати на організм системним або узагальненим чином. У будь-якому випадку може також трапитися поєднання обох видів.

3. Час появи симптомів

Залежно від часу появи симптомів ми можемо класифікувати отруєння таким чином:

  • Гостре отруєння: у цих випадках симптоми з’являються менш ніж за 24 години, і їх розвиток може бути різним.
  • Підгостре отруєння: ці порушення виникають на різних рівнях, і тому симптоми виникають не відразу, а проявляються через кілька днів.
  • Хронічне отруєння: це трапляється після постійного або багаторазового всмоктування токсичної речовини. Вона може засвоюватися в невеликих кількостях, але накопичується в організмі. Це найскладніший вид отруєння ліками.

4. Причина

Ми можемо розділити їх на:

  • Добровільні: навмисні отруєння, такі як самогубства.
  • Випадкові: трапляються досить часто, коли справа стосується ліків. Вони пов’язані зі змішуванням ліків, передозуванням або взаємодією з іншими ліками або речовинами, такими як алкоголь.

Дізнайтеся більше: Як розпізнати отруєння організму

5. Шлях потрапляння

Ми можемо класифікувати травні інтоксикації залежно від шляху потрапляння. Їх можна вдихати через шкіру та слизові оболонки та вводити внутрішньовенно.

Ознаки отруєння ліками

ознаки отруєння ліками
Запаморочення та головний біль є загальними симптомами у пацієнтів, які страждають на отруєння ліками. Однак можуть бути й інші клінічні прояви.

Симптоми отруєння залежатимуть від типу ліків, шляху введення та особливостей кожної людини. Таким чином, наслідки також будуть різними, а в деяких випадках навіть фатальними.

Симптоми отруєння ліками

Ось деякі з перших ознак або симптомів, і вони можуть бути загальними та неспецифічними:

  • запаморочення, головний біль і сплутаність свідомості
  • сонливість або гіперактивність і труднощі з рухами
  • порушення серцебиття та частоти дихання
  • нудота і блювота
  • зміни зору та мовлення
  • діарея, біль у животі
  • опіки, почервоніння губ та рота, а в деяких випадках і шкірні висипання

Що робити з отруєнням ліками?

Ви повинні діяти швидко і зберігати спокій, якщо підозрюєте, що людина отруїлася ліками.

Симптоми отруєння можуть виникнути через деякий час. Однак, якщо ви підозрюєте отруєння, не чекайте, поки з’являться перші симптоми.

Перший крок, який ви повинні зробити, – негайно викликати швидку. Відповість лікар, і ви зможете пояснити ситуацію, симптоми та підозри, а також будь-які інші деталі, які знадобляться, щоб вам допомогти.

Якщо ви знаєте, які ліки призвели до отруєння, вам можуть повідомити про перші кроки, які необхідно зробити. Або, якщо потрібно, вам скажуть зателефонувати до служби екстреної допомоги.

Тим часом перевірте дихальні шляхи, дихання та пульс людини. Не викликайте блювоту, якщо цього не сказав вам лікар.

Читайте також: Штучна вентиляція легенів

Висновок

Зіткнувшись із потенційним отруєнням ліками, перша допомога, яку ви надаєте до приїзду лікаря, може врятувати людині життя. Майте на увазі, що ви завжди повинні робити це за порадою медичного працівника.

  • Andrés, Á., Apraez, M., Fernando, M., Calvache, L., Alejandro, A., & Alvarez, Á. (2015). Intoxicación por antidepresivos tricíclicos. Urgentia. Int. Med. Emergencias.
  • Dalmazzo, R. (2009). Intoxicación por ingesta de medicamentos. Revista Medica Clinica Condes.
  • Máiquez Asuero, P., Abadín Delgado, J. A., Jiménez Plata, C., Sánchez Romero, A., & Durán Quintana, J. A. (2003). Intoxicaciones digitálicas sospechadas y confirmadas. Anales de Medicina Interna. https://doi.org/10.4321/s0212-71992003000800003
  • MedlinePlus. Intoxicación. https://medlineplus.gov/spanish/ency/patientinstructions/000718.htm
  • Asociación Española de Pediatría. Intoxicaciones medicamentosas. https://www.aeped.es/sites/default/files/documentos/intoxicaciones_medicamentosas.pdf
  • Sociedad Vasco Navarra de Anestesia, Reanimación y Terapia del Dolor. MANEJO DE LA INTOXICACIÓN SISTÉMICA POR ANESTÉSICOS LOCALES. III GUÍA DE LA ASRA 2017. http://www.svnartd.es/publicaciones-y-documentos/manejo-de-la-intoxicacion-sistemica-por-anestesicos-locales-iii-guia-de-la-asra-2017
  • ación Española de Toxicología Clínica. Toxicología Clínica. http://www.fetoc.es/asistencia/Toxicologia_clinica_libro.pdf
  • Anales del Sistema Sanitario de Navarra, versión impresa ISSN 1137-6627. Anales Sis San Navarra vol.26 supl.1 Pamplona 2003. Intoxicaciones medicamentosas (I). Psicofármacos y antiarrítmicos. http://scielo.isciii.es/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1137-66272003000200004