Кольори і їхній вплив на наші почуття

Існує думка, що особливості сприйняття і впливу кольорів на людину є вродженими. Так у кожного з нас є свої улюблені барви та відтінки, і про них не варто забувати. Навпаки, слід додавати їх у своє життя, бо вони покращують наше самопочуття.
Кольори і їхній вплив на наші почуття

Останнє оновлення: 07 листопада, 2018

Різні кольори по-своєму впливають на настрій, тому всім нам корисно хоча б трохи розуміти психологію барв і їхню дію.

Такі знання допоможуть нам правильно оформити своє робоче місце та дім, щоб ми могли краще працювати та щасливо жити.

Окрім того, що у кожного з нас є свої улюблені кольори, є ще й певні тони та відтінки, які визначають нас як особистість.

Звісно, навколо цієї теми є багато невивчених питань та непідтверджених здогадок. Проте сьогодні ми хотіли б коротко розповісти про одне дуже цікаве дослідження, яке провела і описала у своїй книзі “Психологія кольору” психолог і соціолог Єва Геллер.

У цій роботі зібрано багато корисної інформації та подано аналіз впливу різних барв на почуття, які вони викликають.

Тож пропонуємо вам ознайомитися з цією темою у нашій статті. Сподіваємося, ви довідаєтеся щось цікаве про себе і навколишній світ.

Кольори в психології

Цілком імовірно, що ви часто не бачите або не розумієте взаємозв’язку між кольорами та особистістю людини чи те, як певні барви впливають на наш настрій.

Саме через те, що багатьох цікавить ця тема, а інформації недостатньо, психолог Єва Геллер з Вільного університету Берліна взялася за таке дослідження. У ньому взяло участь 2000 людей. Науковець проаналізувала їхні відповіді, поведінку та реакцію на певні кольори і те, які почуття вони викликають.

Завдяки цьому дослідженню, вона змогла довести, що асоціації зовсім не є випадковими, а радше це можна охарактеризувати як певний універсальний досвід, який формується під впливом наших предків, дитинства, мови і думок.

Враховуючи сказане вище, можемо припустити, що наша реакція на певні барви є вродженою. Спробуємо проілюструвати це на прикладі: ніхто ж не зможе працювати чи розслабитися у кімнаті з чорними чи червоними стінами.

З іншого боку, якщо приміщення пофарбоване у зелений, білий чи голубий колір, то це значно позитивніше впливатиме на нас. Далі ми розкажемо трошки більше про різні кольори і те, які почуття й реакцію вони провокують.

Жовтий будинок і кульбаби

Синій

У рамках свого кількарічного дослідження доктор Геллер з’ясувала, що це найпопулярніший колір у світі, а за ним іде зелений.

Є думка, що існує 111 відтінків синього. Загалом цей колір можна охарактеризувати так:

  • він виражає співчуття, гармонію, духовні і моральні чесноти;
  • асоціюється з певним відчуттям дистанції, але водночас і з фантазією;
  • символізує інтелект;
  • синій є однаковою мірою як чоловічим, так і жіночим кольором.

Зелений

  • Безсумнівно, цей колір є одним із улюблених і найцікавіших. Він асоціюється з надією, родючістю, життям та здоров’ям. Ось чому зелений вважають такою потужною барвою.
  • Цей колір також пов’язаний із зародженням та початком життя, тому що такі тони заряджені енергією, що викликає в уяві відчуття свободи та неймовірної сили.
Кольори природи

Червоний

Впевнені, що ви здогадуєтеся, з чим у більшості людей асоціюється цей колір. Звичайно ж, з пристрастю, але також з ненавистю.

  • Існує 105 відтінків червоного. Ще з часів античності він символізував певне відношення до вищих класів суспільства, а відповідно і до багатства.
  • Цей колір дуже динамічний, він спонукає до високого рівня активності.
  • А ось і ще один цікавий факт: відповідно до результатів дослідження доктора Геллер, серед усіх барв тварини найдужче не люблять саме червоний.

Жовтий

Кількарічна наукова праця показала, що цей колір є одним із найбільш суперечливих.

  • Люди пов’зують його із розвагами, але разом із тим є багато асоціацій і зі зрадою.
  • Жовтий символізує зрілість та чуттєве кохання.
  • А ще кажуть, що він дуже оптимістичний, спонукає до роботи, читання, писання і творчості в цілому.

Фіолетовий

Його можна безсумнівно назвати одним з найцікавіших кольорів. Він асоціюється із магією та фемінізмом. Окрім того, фіолетовий виражає владу, солідарність та повагу.

Метелик

Оранжевий

Незважаючи на те, що цей колір має велику прив’язку до буддійської культури, експерти у сфері психології кольору кажуть, що його значення все одно недооцінюють.

Помаранчевий – ідеальний колір для створення атмосфери, яка сприятиме контакту і соціальному порозумінню. Більше того, оранжевий притягує світло. А ще цей колір є розважальним, приємним та енергійним.

Рожевий

Він асоціюється у нас з чимось делікатним і привабливим, символізує ввічливість та еротичну ніжність.

Окрім того, мабуть, вам буде цікаво довідатися, що рожевий дуже доречний у домівках, оскільки він допомагає розслабитися, сповнює надією і заохочує до творчості. У поєднанні з іншими кольорами він забезпечує неабияку оригінальність.

Білий

Це колір добра, духовності, нових починань, чистоти та невинності.

Чорний

  • Його дуже люблять модельєри, тож не дивно, що ми одягаємо чорне вбрання, коли хочемо додати нашому вигляду нотку елегантності.
  • Навіть до сьогодні точаться суперечки, чи можна вважати його кольором (оскільки у ньому нема світла, притаманного всім іншим барвам).
  • Поза модою і вбранням чорний підсвідомо асоціюється з чимось негативним. А ще він символізує кінець, смерть та жорстокість.

Як бачимо, ця тема дуже багатогранна та цікава.

Як ми уже згадували, кожен з нас має свій улюблений колір, точніше навіть не один, а зазвичай два–три. Не вагайтеся, використовуйте їх, бо ж вони покращують наш настрій і допомагають бути трохи щасливішими!



  • Psicología del Color.   eartvic.net/~mbaurierc/materials/20%20Selectivitat/Psicologia%20del%20color.pdf
  • Heller, E., & Chamorro, J. (2000). Psicología del color, Barcelona. Editorial Gustavo Gili.
  • Arnheim, R.. Arte y Percepción Visual. MADRID: Alianza. (2008)
  • Sanz, J.C. . El libro del Color. MADRID: Alianza. (2003)

Цей текст надається лише для інформаційних цілей і не замінює консультацію з фахівцем. У разі сумнівів проконсультуйтеся зі своїм фахівцем.