Увага! Ознаки того, що ваша дитина має труднощі з навчанням

Увага! Ознаки того, що ваша дитина має труднощі з навчанням
Увага! Ознаки того, що ваша дитина має труднощі з навчанням

Останнє оновлення: 08 березня, 2019

Анжеліці чотири роки, і вона вперше пішла в школу. У класі вона не говорить і не ділиться з іншими дітьми. Здається, що вона також не виконує вказівки вчителя. Шкільний психолог і вчитель влаштовують зустріч з батьками Анжеліки, тому що вони бачать, що вона, можливо, має труднощі з навчанням.

Невдовзі батьків Анжеліки викликали до школи в трьох окремих випадках. Удома Анжеліка балакуча і зацікавлена в тому, чому її навчають мама і тато. Але це не відбувається в школі.

Батьки Анжеліки починають нервувати й ведуть її до лікаря. Після огляду лікар каже, що нічого аномального. Анжеліка просто відрізняється від її однокласників, як і багато інших дітей.

Через деякий час відбувається “чудо”. Анжеліка починає спілкуватися, виявляти інтерес до уроків і з ентузіазмом спілкуватися з вчителем та однокласниками.

Кожна дитина навчається у своєму темпі

мама з дитиною на кухні
Наведена розповідь знайома багатьом батькам, дітям, вчителям та лікарям. Попри те, що “кожна дитина навчається у своєму темпі”, через занепокоєння ми схильні бачити проблеми там, де їх немає.

Школа відкриває різноманітні проблеми, але більшість з них можна вирішити з часом.

До школи діти веселяться, вчаться грати, а вихователі мають набагато тіснішу та особисту взаємодію з ними.

Коли діти виростають, їхні шкільні предмети ускладнюються, обсяг роботи збільшується, а шкільні відносини набувають різних нових відтінків.

Дитина дедалі більше усвідомлює свої здібності та обмеження. Для деяких це чудово, для інших – навпаки.

Коли виявляються труднощі з навчанням?

Деякі фахівці стверджують, що, чим раніше ви виявите труднощі з навчанням, тим краще. Однак правда в тому, що з маленькими дітьми ви ризикуєте поставити помилковий діагноз.

Фахівець може діагностувати труднощі в навчанні, коли дитина переходить на третій рік навчання, тобто у 7 або 8 років.

Труднощі з навчанням впливають на сприйняття інформації. Наприклад, дитина може повільно вчитися читати чи писати, а також мати проблеми з математикою. Вона може розуміти, але їй складно правильно це висловити.

Це впливає не тільки на її успішність у школі, але й на її стосунки з іншими.

Перші ознаки труднощів з навчанням

як виявити чи є у вашої дитини труднощі з навчанням
Ми докладно опишемо ознаки труднощів у навчанні для дітей до 5 років. Проте ми повинні підкреслити, що не варто впадати у відчай. Ви повинні розвинути терпіння, спостерігати за вашою дитиною та подивитися, як вона розвивається. Ознаки:
  • Виникають проблеми з моторикою, такі як написання, розривання, ходьба, різання, застібання, затискання або зав’язування шнурків.
  • Дитина намагається слідувати простим інструкціям і не може їх виконувати.
  • Вона має затримку у мовленні, проблеми з вимовою, їй важко даються нові слова.
  • Їй важко вчитися читати, розуміти цифри, алфавіт, дні тижня, кольори та геометричні фігури.
  • Їй важко сконцентруватися або зосередити на чомусь увагу.
  • Вона почувається розчарованою чи невмотивованою для виконання шкільних завдань або інших сімейних та громадських справ.

Ознаки труднощів у навчанні у старших дітей

  • Небажання говорити про своє навчання і дуже довге виконання завдань.
  • Їй часто стає нудно. Вона не цікавиться школою.
  • Погана чи агресивна поведінка в школі.
  • Дитині складно виявляти та висловлювати свої почуття.
  • У дитини є проблеми зі сном або їжею.

Діти з труднощами в навчанні

мама допомагає дитині в навчанні
Діти з труднощами в навчанні мають нормальний інтелект або вище нормального. Однак їм важко висловити те, що вони знають. Оскільки у них є проблеми з вивченням певних тем, вони часто відчувають розчарування і дратівливість.

Ці емоції можуть негативно вплинути на їхню самооцінку. Вони також можуть страждати від депресії, оскільки вони знають, чого хочуть досягти, сказати, написати чи зробити, але для них це дуже важко.

У деяких випадках діти з труднощами з навчанням також виявляють особливі потреби, такі як дислексія, дискалькулія чи обидва. Безсумнівно, це допомагає поставити точний діагноз. Вони також можуть виявити труднощі з увагою, але це не означає, що у них розлад дефіциту уваги.

Як можна допомогти дитині?

  • Визнайте, що труднощі з навчанням на все життя. Проте не турбуйтеся. З правильною допомогою ваша дитина навчиться і стане щасливою і здоровою.
  • Вчитель вашої дитини може допомогти виявити симптоми та створити відповідне навчальне середовище, але він не може поставити діагноз.
  • Хороший діагноз і відповідне втручання матимуть дуже позитивний вплив на успішність вашої дитини.
  • Тести на виявлення труднощів у навчанні проводяться фахівцями: психологами, дитячими нейропсихологами, педіатрами або психіатрами.
  • Діти з труднощами в навчанні можуть навчатися. Вам просто потрібно зосередитися на їхніх здібностях та перевагах. Це посилить їхню самооцінку.
  • Покарання не спрацюють. Фактично, це може зробити проблему ще гіршою.
  • Якщо ваша дитина засмучується або плаче через свої обмеження, встаньте на її бік. Скажіть їй, наскільки ви її любите, і пам’ятайте, скільки наскільки їй важко робити те, що для неї непросто.

Для мами та тата

Виховувати дитину з труднощами в навчанні – це стрес. Якщо вам потрібна допомога або психологічна підтримка, пошукайте її. Ваша дитина також отримає вигоду, якщо мамі й татові буде добре.

У жодному разі не порівнюйте свою дитину з труднощами в навчанні з іншою дитиною, яка їх не має, особливо з братом чи сестрою. Вашій дитині це потрібно.



  • Barallobres, Gustavo. (2016). Diferentes interpretaciones de las dificultades de aprendizaje en matemática. Educación matemática28(1), 39-68. Recuperado en 29 de enero de 2019, de http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1665-58262016000100039&lng=es&tlng=es.
  • Navarro Soria, I., González Gómez, C., Álvarez Teruel, J. D., Fernández Carrasco, F., & Heliz Llopis, J. (2014). Detección de dificultades de aprendizaje e implicación de las familias en la intervención.
  • Sánchez, C. (2004). Las” dificultades del aprendizaje”: un diagnóstico peligroso y sus efectos nocivos. Educere8(24).

Цей текст надається лише для інформаційних цілей і не замінює консультацію з фахівцем. У разі сумнівів проконсультуйтеся зі своїм фахівцем.