Методика Домана для читання в ранньому віці

15 червня, 2020
Чи хотіли б ви, щоб ваш трирічний малюк умів читати? Якщо ви ствердно відповіли на це запитання, рекомендуємо звернути увагу на методику Ґлена Домана. Ви досі не чули про цей метод навчання? Тоді читайте далі, адже в цій статті ми доведемо, що методика Домана створена для того, щоб розвивати когнітивні здібності у дітей.

Вірте чи ні, але у трирічному віці дитина справді може читати. Якщо вам хочеться, щоб і ваш малюк почав читати книги, ми переконані, що вас неодмінно зацікавить методика Домана. Повірте, з допомогою цього простого навчального методу ви зможете навчити малюка читати без зайвих зусиль.

Методика Домана є результатом численних наукових досліджень північноамериканського фізіотерапевта Гленна Домана, засновника Інститутів досягнення потенціалу людини у штаті Філадельфія (США). Доману неодноразово вдалося довести, що його метод навчання є набагато ефективнішим за традиційну силабічну систему.

Початково методика Домана була інструментом для допомоги дітям з ушкодженнями головного мозку. Утім, коли автор методу побачив неймовірні позитивні результати у розвитку когнітивних здібностей дітей, він спрямував хід своїх досліджень в іншу галузь. Домана зацікавив процес аналізу впливу його методики на здорових дітей, адже фізіотерапевт ставив перед собою мету навчати дітей читання ще у ранньому віці.

Методика Домана та її основні принципи

принципи методики Домана

Насправді методика Домана дуже подібна до процесу засвоєння мовленнєвих навичок. Повірте, розкрити потенціал малюка ніколи не пізно, а мудрі та наполегливі батьки здатні розгледіти таланти своєї дитини ще в ранньому віці.

Гленн Доман довів, що найбільша здатність дитини до навчання проявляється в ранньому віці. Свою теорію він детально описав та обґрунтував у книзі “Як навчити свою дитину читати”.

Ба більше, Доман стверджував, що саме перші шість років життя кожної дитини є періодом “зародження генія”. Згідно з результатами його численних досліджень, здоровий середньостатистичний малюк впродовж перших шести років від народження демонструє значно вищі інтелектуальні здібності, аніж на подальших етапах свого життя. Пояснити цей факт дуже просто: в ранньому дитинстві мозок малюків ще не засмічений тими міфами, які пізніше страшенно заважають у дорослому житті. До того ж діти є безстрашними та беззаперечно довіряють своїй інтуїції.

Насправді дитину можна легко навчити читати у ранньому віці, якщо адекватно стимулювати процес розпізнавання слів та їхніх значень. Для того, щоб це зробити, рекомендуємо використовувати картинки зі словами, які близькі кожному малюкові. Зверніть увагу, що слово має бути написане великими літерами, щоб дитина змогла роздивитися та запам’ятати пояснення до кожного малюнка.

Методика Домана полягає в тому, що навчити дитину читати настільки ж легко, як і навчити її розмовляти. Тобто, коли малюк чує конкретне слово, в його головному мозку виникають ті самі електрохімічні імпульси, що й при сприйнятті інформації очима. Можна зробити висновок, що дитина докладає однакові зусилля і для того, щоб промовити слово вголос, і для того, щоб прочитати його на папері.

Утім, чи справді малюк може розвинути та закріпити обидві навички одночасно?

Так, адже стимулювання активності обох півкуль головного мозку відбувається одночасно. Дитина сприймає слово як одне ціле, не розділяючи його на окремі літери, а пов’язуючи слово із зображенням, що розташоване поруч із ним.

Як навчити малюка читати у ранньому віці?

навчання за методикою Домана

Для вивчення необхідно обирати лише ті слова, які оточують малюка у повсякденному житті.

Головною перевагою методики Домана є те, що цей метод навчання можна адаптувати відповідно до особистісних рис кожної дитини. Повірте, що навчання за методом Домана є неймовірно цікавим та веселим. Методика Домана є досить простою, адже все, що вам потрібно робити – тричі на день швидко демонструвати дитині п’ять зображень зі словами-підписами до них. Поступово потрібно додавати по п’ять нових карток.

Зверніть увагу, що слова мають належати до однієї категорії. Це можуть бути частини тіла, члени родини, кольори, тварини, іграшки та назви дій. Утім, вибір категорій має відповідати щоденній рутині дитини, щоб їй було легше запам’ятати нові слова.

Ось як це працює:

  • Напишіть одне слово на клаптику паперу. Слова потрібно писати маленькими друкованими літерами, бажано червоним кольором.
  • Кожного разу дитині потрібно демонструвати не більше п’яти слів, які належать до однієї категорії.

За методикою Домана малюка можна навчити читати в ранньому віці всього за п’ять простих кроків.

Перший етап: прості слова

Для першого етапу необхідно обрати найпростіші слова. Використовуйте іменники, що належать до однієї категорії (члени родини, тварини, їжа, кольори), а після цього можете поступово знайомити дитину із дієсловами. Згідно з методикою Домана, картки зі словами необхідно показувати малюку в такому порядку:

  • Першого дня продемонструйте п’ять слів, що належать до однієї категорії. Повторюйте тричі на день.
  • Другого дня знову покажіть дитині зображення зі словами з попереднього дня та додайте до них п’ять нових слів з іншої категорії.
  • Третього дня продемонструйте дитині вже знайомі їй десять зображень зі словами, додавши до них ще п’ять слів з нової категорії.
  • На четвертий день потрібно показати дитині п’ятнадцять попередніх слів та п’ять зображень з назвами слів, що належать до нової категорії.
  • П’ятого дня продемонструйте малюку двадцять уже знайомих йому зображень та п’ять слів з іншої категорії.

Як бачите, методика Домана передбачає поетапні заняття, де кожен етап триває п’ять днів. Щойно перший тиждень навчання підійде до кінця, замініть одну з категорій слів на нову.

Батьки мають ставити перед собою одну важливу мету, а саме намагатися не знудити дитину заняттями. Не варто показувати більше, ніж двадцять п’ять карток на тиждень. Також не потрібно демонструвати малюку всі 25 карток одразу. Завжди діліть слова за категоріями та групами по 5 слів.

Заняття має тривати від 15 до 30 хвилин, і лише кожен другий урок потрібно присвячувати одній картці із зображенням. Картки треба показувати дитині досить швидко, і повторювати слова їй не потрібно. Коли ви намагаєтеся донести до малюка нову інформацію, в жодному разі не робіть це методом примусу. Не забувайте, що запорукою успіху навчального процесу є ентузіазм та мотивація.

Навчання за методикою Домана має бути схожим на веселу гру, яка неодмінно зацікавить малюка. Всі слова промовляйте голосно та чітко, водночас спостерігаючи за реакцією дитини. Кожного разу під час зміни категорій рекомендуємо трохи перетасувати картки.

Також не варто підряд демонструвати картки зі словами, що починаються на одну й ту ж літеру.

Другий етап: формування слів у пари

Другий етап навчання потрібно починати тоді, коли дитина зможе засвоїти 150 окремих слів. Тепер ви можете перейти до формування зі слів пар, які можна утворити шляхом приєднання прикметника та іменника. Зверніть увагу, що кольори також потрібно чергувати. Для прикладу, якщо ви вчите дитину кольорам, не варто більше використовувати білі картки з їхніми назвами. Натомість демонструйте малюку кольорові картки, де сама картка має відповідати кольору, який на ній написаний.

Кожного тижня вам потрібно знайомити дитину з двома наборами словесних пар (в кожному наборі має бути по п’ять комбінацій). Чергуйте це завдання з повторенням окремих слів, які дитина засвоювала на першому етапі навчання. Тобто, вам слід показувати малюку два набори словесних пар разом з окремими словами з першого етапу.

Третій етап: короткі фрази

На цьому етапі навчання батькам потрібно підготувати картки з літерами, заввишки 5 сантиметрів. На кожній картці потрібно написати фрази, що складатимуться з іменника та дієслова. Для прикладу: “Мама йде” або “Дідусь їсть”.

З таких фраз можна навіть створити книжечку на 10 сторінок, поєднавши картки з ілюстраціями. Читайте книжку своєму малюку 2-3 рази на день.

Четвертий етап: речення

На цьому етапі навчання потрібно підготувати картки з реченнями. Літери мають бути заввишки 2,5 сантиметри, написані чорним кольором. Оскільки цей етап є складнішим, то й речення потрібно зробити розширеними. Для прикладу: “Мій тато їсть рис”.

У цьому випадку ви також можете виготовити невелику книжечку з усіма реченнями. Утім, використовуйте в ній складніші речення, ніж на третьому етапі навчання.

П’ятий етап: історії

методика Домана та дитячі історії

Не забувайте, що цікаві історії не лише збагачують словниковий запас дитини, але й заохочують малюка регулярно використовувати нові слова.

Після пройдення всіх попередніх етапів настав час почати знайомство дитини із книгами. На цьому етапі навчання ваш малюк повинен уже розуміти невеличкі історії, обсягом від 50 до 100 слів. Рекомендуємо читати дитині маленькі історії 2-3 рази на день. Робити це потрібно повільно та чітко, з гарною інтонацією.

Для малюків, які лише вчаться читати, краще обирати книги, які мають не більше одного речення на сторінці, і в яких текст чітко відокремлений від ілюстрацій. Ба більше, історії повинні відповідати інтересам дитини, а також давати їй можливість познайомитися з новими словами.

Методика Домана: важливі висновки

Наприкінці кожного заняття неодмінно хваліть та обіймайте дитину. Методика Домана передбачає позитивне заохочення малюка, адже саме таким чином можна гарантувати успіх у процесі вироблення навичок читання у ранньому віці.

Згідно з теорією Домана, навіть однорічний малюк здатний розрізняти слова. У віці двох років дитина може розпізнавати цілі фрази. Вірте чи ні, але у трирічному віці малюк може легко читати складні речення та отримувати задоволення від цього процесу.

Пізніше ваша дитина зможе самостійно вивчити важливі правила, якими потрібно керуватися під час письмового та усного мовлення. Щойно малюк навчиться розпізнавати слова, можна переходити до вивчення абетки. Утім, якщо ви візьмете на озброєння методику Домана, дитина знатиме всі літери ще в ранньому віці.

  • Alegría, Jesús. “Por un enfoque psicolingüístico del aprendizaje de la lectura y sus dificultades—20 años después.” Infancia y aprendizaje 29.1 (2006): 93-111.
  • Bravo Valdivieso, Luis. “La conciencia fonológica como una zona de desarrollo próximo para el aprendizaje inicial de la lectura.” Estudios pedagógicos (Valdivia) 28 (2002): 165-177.
  • Estalayo, Rosario Vega Víctor, Glenn J. Doman, and Rosario Vega. Leer bien, al alcance de todos: El método Dolman adaptado a la escuela. Biblioteca Nueva, 2003.