Психологія кольору
Як ви думаєте, ми б змогли жити у цьому світі, якби все довкола було лише чорне та біле? Мабуть, все було б нудним ти втомливим. Кольори відіграють дуже важливу роль в нашому повсякденному житті та певним чином впливають на нашу діяльність.
А чи знаєте ви, що кольори також можуть вплинути і на ваш фізичний та емоційний стан? У цій статті ми розглянемо власне психологію кольору. Читаймо!
Психологія кольору та як кольори впливають на наше життя
Кожен колір має одну або кілька унікальних властивостей. Візьміть до уваги деякі з ефектів впливу кольорів веселки на кожного з нас та дізнайтесь, як їх можна використовувати для покращення якості вашого щоденного життя і досягнення мети, яку ви перед собою поставили.
Червоний
Червоний є найяскравішим кольором у спектрі і таким, що найкраще привертає увагу. Він має здатність стимулювати роботу надниркових залоз та нейронів.
Саме тому, що червоний колір є таким збудливим, він добре підходить для прогулянок або фізичних вправ, тому що він збуджує нервову систему і підвищує витривалість, необхідну для підтримки активної фізичної діяльності.
Проте будьте обережні, занадто багато червоного кольору довкола може стати причиною стресу, розчарування і навіть гніву.
Крім того, що це колір, який стимулює, він також є символом любові і пристрасті. Дослідження показують, що чоловіків більше приваблюють жінки, які носять одяг червоного кольору.
Якщо ви не є великими шанувальниками цього кольору, ви все ж можете використовувати його як засіб підкреслити якусь деталь вашого зовнішнього вигляду, наприклад, використати червону губну помаду або червоний зажим для волосся.
Жовтий
Коли ми думаємо про жовтий колір, ми часто пов’язуємо його з теплом і світлом сонця, і саме тому жовтий колір є потужним антидепресантом. Коли ми оточені цим кольором, наш організм виробляє більше нейромедіатора, а саме серотоніну, який пов’язаний з відчуттям щастя і добробуту.
Дослідження показують, що цей колір покращує концентрацію уваги і активізує нервову систему. Жовтий колір ідеально підходить для офісів або інших приміщень, де ми повинні проявити свої творчі таланти.
З іншого боку, діти плачуть частіше у жовтій кімнаті, а деякі люди відчувають певні труднощі з терпеливістю або із засинанням. І, нарешті, цей колір сприяє прискоренню обміну речовин і значно поширений у різних харчових продуктах.
Синій
Дослідження показують, що синій може підсилити творчий потенціал свідомості кожної людини. Крім того, було доведено, що синій колір має заспокійливу дію.
Проте тривале перебування в оточені такого кольору викликає депресію і почуття смутку. Синій колір також пов’язаний з відчуттям холоду, а також із серйозністю та формальністю, що й пояснює його використання в багатьох корпоративних логотипах.
Наш мозок сприймає сині об’єкти, так ніби вони легші ніж інші, і саме тому спортивні снаряди невеликої ваги в тренажерному залі часто мають синій колір.
Цей колір не надто часто трапляється у продуктах харчування, оскільки він певним чином пов’язаний з отрутою і може бути причиною втрати апетиту (з іншого боку, саме цей факт може стати у пригоді тим, хто бажає схуднути).
Чорний
Чорний колір символізує владність, силу, інтелект і знання. Це найпопулярніший колір в модній індустрії, оскільки він давно асоціюється зі стильністю і створює візуальний ефект худорлявості.
Це також тон сміливості, агресивності, та й спортивні команди, які хочуть «залякати» своїх опонентів, полюбляють цей колір (наприклад, збірна Нової Зеландії з регбі All Blacks).
Білий
Білий колір – найбільш нейтральний, поряд з тим, що це синонім чистоти та всіх чистих речей. Це також колір весільних суконь та дитячого одягу.
Лікарі та медсестри носять білі халати, оскільки саме білий колір забезпечує відчуття чистоти і досконалості. Цей колір також має додатковий заспокійливий ефект та візуально робить простір яскравішим.
Зелений
Колір природи, зелений – найбільш широко використовують у дизайні інтер’єрів. Це пов’язано з його заспокійливим ефектом та приємним виглядом.
Він також знімає стрес і привертає увагу. Багато шкіл вибирають класні дошки саме цього кольору та саме із цієї причини. Покупці часто проводять більше часу (та тратять більше грошей) у магазинах з великою кількістю зеленого кольору в декорі.
Рожевий
Рожевий колір вважають жіночим, а, отже, найромантичнішим кольором з усіх. Він пов’язаний з почуттям спокою, і тому батьки використовують його у всьому, що стосується їх немовлят.
Рожевий колір відомий за здатність заспокоїти темперамент і знизити тривожність. Навіть у деяких в’язницях стіни у приміщеннях загального користування пофарбовані у рожевий колір для того, щоб заспокоїти ув’язнених.
Зважте, що навіть якби ви хотіли розсердитись, у рожевому приміщенні вам цього не вдасться зробити, тому що м’язи серця не реагуватимуть так швидко на зовнішні подразники.
Фіолетовий
З давніх часів цей колір пов’язаний з королівською розкішшю і вишуканістю. Фіолетовий колір додає будь-кому, хто носить одяг такого відтінку, візуального ефекту багатства та елегантності.
Він викликає глибокі думки та сприяє високій духовності. Фіолетовий колір також має здатність активізувати та покращити сексуальність, і саме цей факт робить його ідеальним вибором для кольору подружньої спальні.
Оранжевий
По справжньому привабливий, з ефектами, схожими на дію жовтого кольору, оранжевий є найкращим вибором для вашого гардеробу у випадку, якщо ви хочете поліпшити ваш настрій, бути більш уважними та енергійними.
А якщо ви поєднаєте його із червоним, ви будете бадьорими та енергійними весь день. Оранжевий колір також стимулює розумову діяльність, а, отже, він сприятиме успішному навчанню в школі чи у вищому навчальному закладі. До того ж, він також стимулює апетит.
Наостанок варто зауважити, що у культурі різних народів емоційне сприйняття кольору дуже різне і пов’язане з тривалою історичною традицією всередині відносно ізольованого розвитку етносу, релігії.
Звідси відмінність сприйняття, наприклад, білого і чорного кольору (траур чи радість – залежно від культури, релігії).
Також необхідно знати, що деякі люди сприймають кольори та їх відтінки не так, як більшість людей. Тому для них при виборі кольорів з певною метою слід встановити таку різницю у сприйнятті.
- Akers, A., Barton, J., Cossey, R., Gainsford, P., Griffin, M., & Micklewright, D. (2012). Visual Color Perception in Green Exercise: Positive Effects on Mood and Perceived Exertion. Environmental Science & Technology, 46(16), 8661–8666. https://doi.org/10.1021/es301685g
- Bakhshi, S., & Gilbert, E. (2015). Red, Purple and Pink: The Colors of Diffusion on Pinterest. PLoS One, 10(2), e0117148. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0117148
- Costa, M., Frumento, S., Nese, M., & Predieri, I. (2018). Interior Color and Psychological Functioning in a University Residence Hall. Frontiers in Psychology, 9, 1580. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01580
- Dzulkifli, M. A., & Mustafar, M. F. (2013). The influence of colour on memory performance: a review. The Malaysian Journal of Medical Sciences, 20(2), 3–9. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3743993/
- Elliot, A. J. (2015). Color and psychological functioning: a review of theoretical and empirical work. Frontiers in Psychology, 6, 368. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2015.00368
- Jalil, N. A., Yunus, R. M., & Said, N. S. (2012). Environmental Colour Impact upon Human Behaviour: A Review. Procedia – Social and Behavioral Sciences, 35, 54–62. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.02.062
- Jonauskaite, D., Wicker, J., Mohr, C., Dael, N., Havelka, J., Papadatou-Pastou, M., Zhang, M., & Oberfeld, D. (2019). A machine learning approach to quantify the specificity of colour–emotion associations and their cultural differences. Royal Society Open Science, 6(9), 190741. https://doi.org/10.1098/rsos.190741
- Oberfeld, D., Hecht, H., & Gamer, M. (2010). Surface Lightness Influences Perceived Room Height. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(10), 1999–2011. https://doi.org/10.1080/17470211003646161
- Piqueras-Fiszman, B., Alcaide, J., Roura, E., & Spence, C. (2012). Is it the plate or is it the food? Assessing the influence of the color (black or white) and shape of the plate on the perception of the food placed on it. Food Quality and Preference, 24(1), 205–208. https://doi.org/10.1016/j.foodqual.2011.08.011
- Rowland, H. M., & Burriss, R. P. (2017). Human colour in mate choice and competition. Philosophical Transactions of the Royal Society B: Biological Sciences, 372(1724), 20160350. https://doi.org/10.1098/rstb.2016.0350
- Terwogt, M. M., & Hoeksma, J. B. (1995). Colors and Emotions: Preferences and Combinations. The Journal of General Psychology, 122(1), 5–17. https://doi.org/10.1080/00221309.1995.9921217
- Vandewalle, G., Schmidt, C., Albouy, G., Sterpenich, V., Darsaud, A., Rauchs, G., Berken, P.-Y., et al. (2007). Brain Responses to Violet, Blue, and Green Monochromatic Light Exposures in Humans: Prominent Role of Blue Light and the Brainstem. PLoS One, 2(11), e1247. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0001247
- Yildirim, K., Hidayetoglu, M. L., & Capanoglu, A. (2011). Effects of Interior Colors on Mood and Preference: Comparisons of Two Living Rooms. Perceptual and Motor Skills, 112(2), 509–524. https://doi.org/10.2466/24.27.pms.112.2.509-524