Чотири поради для спілкування з підлітками
Погодьтеся, що спілкуватися з тінейджерами досить непросто. Зазвичай у батьків виникають труднощі під час спілкування з підлітками, адже заведено вважати, що ці два покоління розмовляють двома різними мовами. Якщо у вас також є дитина перехідного віку, рекомендуємо не панікувати передчасно. Натомість краще запасіться витримкою.
Коли у вашої дитини є проблеми, ви повинні бути поруч для того, щоб дати пораду та підштовхнути доньку або сина до правильного рішення. Проте не варто намагатися вирішити всі негаразди замість дитини, інакше вона не зможе вирости самостійною людиною.
Дуже важливо, щоб дитина навчилася правильно мислити та керуватися здоровим глуздом. Ви можете разом проаналізувати проблему, після чого потрібно дозволити сину або доньці самостійно прийняти рішення та понести відповідальність за можливі наслідки.
Корисні рекомендації для спілкування з підлітками
Усі діти у перехідному віці проходять через низку фізичних, психологічних, гормональних та соціальних змін. Звісно, це може ускладнити процес спілкування з підлітками.
Зверніть увагу, що зазвичай тінейджери надають перевагу спілкуванню з ровесниками, адже сподіваються на розуміння з їхнього боку. На жаль, дуже часто ця поведінка призводить до того, що діти отримують погані та неефективні поради.
Щоб таке не трапилося з вами та вашими дітьми, рекомендуємо взяти на озброєння кілька корисних рекомендацій для спілкування з підлітками:
1. Будьте раціональними та не зраджуйте власним принципам
Підлітки вміють випрошувати у батьків бажане
Звісно, якщо батьки задовольняють забаганки дітей-підлітків, це може допомогти розв’язати проблему на якийсь час. Втім, чи справді такі дії батьків є правильними? Чи подаєте ви своїм дітям хороший приклад такими вчинками?
Долю неможливо схилити на свій бік благаннями, тож і вам не варто вестися на хитрощі своєї дитини. Не змінюйте позицію та не порушуйте встановлені у родині правила. Не йдіть на поступки підлітку, якщо він намагається вами маніпулювати.
Завжди залишайтеся раціональними та обов’язково дозвольте дитині пояснити, чому вона порушила правила. Для прикладу, уявіть ситуацію, що син або донька просять у вас дозволу прийти додому пізно. Якщо ви погодитеся або адекватно аргументуєте відмову, то діти перестануть поводити себе імпульсивно та благати.
Для того, щоб закріпити це правило у вашій родині, рекомендуємо зібрати разом всіх членів родини та детально пояснити суть правила. У цьому випадку потрібно наголосити, о якій саме годині дітям слід повертатися додому і чому.
Неодмінно врахуйте всі фактори перед прийняттям остаточного рішення. Таким чином ви зможете показати своєму тінейджеру, що батьки завжди згодні піти на компроміс, якщо діти не будуть порушувати правила.
2. Будьте переконливими
Дуже важливо під час спілкування з підлітками поводитися впевнено, адже таким чином ви зможете відстояти свої права та висловити свою думку, не ображаючи при цьому дитину та не дозволяючи їй ображати вас. Якщо ви дотримаєтеся цієї рекомендації, то зможете дійти згоди та задовольнити бажання обох сторін.
Якщо під час спілкування з дитиною ви будете поводити себе впевнено та переконливо, то збільшите шанси домовитися з підлітками та отримати від них правильну віддачу. Зберігайте спокій, і тоді тінейджер також заспокоїться та почуватиметься більш впевнено. Ваша дитина знатиме, що батьки завжди знайдуть можливість до нього прислухатися, адже її думка багато для них важить.
3. Подавайте дитині гарний приклад власними вчинками
Насправді не існує чітких правил, інструкцій чи хитрощів для успішного спілкування з підлітками. Втім, ми рекомендуємо батькам тінейджерів запастися терпінням та розумінням. Неодмінно завжди подавайте дитині гарний приклад власними словами та діями. Найкращий спосіб це зробити – стати для своїх дітей взірцем, особливо коли мова йде про обговорення з дитиною теми, яка вас дуже хвилює.
Діти у перехідному віці починають дорослішати у всіх аспектах, а ще вони несамовито борються за власну незалежність. Підлітки люблять проводити вільний час зі своїми друзями, таким чином відкладаючи родину на другий план.
Дуже важливо, щоб у цей час батьки не забували постійно акцентувати на важливості думки дітей під час прийняття ключових рішень у родині. Немає жодного значення, що саме ви плануєте обговорити – сімейну подорож, велику покупку, планування переїзду чи зміну школи.
Обов’язково поцікавтеся у своєї дитини, що саме вона думає про ваші плани. Таким чином ви зможете прийняти найкраще рішення спільними зусиллями.
4. Оберіть найкращий час та місце
Якщо ви вважаєте, що у вашої дитини є певні проблеми з поведінкою, дуже важливо правильно обирати місце та час, щоб ваші розмови відбувалися виключно у спокійному середовищі. Ніхто не повинен вас переривати. Коли ви та ваша дитина будете максимально розслабленими, можна починати розмову. Використовуйте спокійний, проте переконливий тон.
Розпочати ми пропонуємо з максимально детального та простого опису проблеми. Для прикладу, висловіть свої враження та емоції від поведінки дитини. Не варто при цьому засуджувати вчинки чи слова дитини, натомість спробуйте дати корисні рекомендації для корекції поведінки тінейджера у майбутньому. Дуже важливо наголосити, що вас турбує саме вчинок дитини, а не її особисті якості.
Батькам необхідно вчасно виправляти перші помилки своїх дітей-підлітків. Не допускайте, щоб подібна негідна поведінка ще раз повторилася. Таким чином вам не доведеться застосовувати покарання, а дитина не займатиме захисну позицію і буде твердо знати, що так чинити не можна.
Усім відомо, що спілкування з підлітками є доволі непростим і дуже часто призводить до конфліктів. Якщо дитина засмучується та починає підвищувати тон під час розмови, батькам необхідно зберігати спокій. Намагайтеся заспокоїти дитину. Коли син або донька опанують себе, ви зможете продовжувати розмову.
Не забувайте, що доросла людина завжди має бути позитивним прикладом для своїх дітей.
-
Universidad Loyola Andalucía (2016). Aprendamos mediación con adolescentes. Consultado en línea: http://loyolaandnews.es/loyolamediacion/mediacion-con-adolescentes/
-
Bernal Martínez de Soria, A., González Torres, M. C., & Naval Durán, C. (2015). La educación del carácter. Perspectivas internacionales. Participación Educativa. https://doi.org/DOI:10.4438/1886-5097-PE
- Weissmann. P. (2011). Adolescencia. Revista Iberoamericana de Educación.