Чому важливо бути хорошим слухачем

Зрозуміло, що слухання не є пасивним процесом. Для того, щоб слухати, не треба намагатися бути в центрі уваги, коли людина нам щось говорить.
Чому важливо бути хорошим слухачем

Останнє оновлення: 19 січня, 2019

Слухати не так просто. Іноді ми вважаємо, що є хорошим слухачем, просто слухаючи слова, що лунають з вуст іншої людини.

Це зовсім не так. Ми дамо вам приклад. Уявіть собі двох друзів, і один з них каже іншому, що вчора у нього була сварка з матір’ю.

Перший друг хвилюється, але, щойно вони закінчують говорити, інший друг користується можливістю, щоб звернутися до подібного власного досвіду.

Чи був другий друг насправді хорошим слухачем? Ні, тому що він використав своє занепокоєння, щоб ввести власний досвід і, таким чином, перейшов від слухання до говоріння.

Насправді другий друг не слухав.

Помилки, які ми робимо, слухаючи інших

жінка кричить на чоловіка
Ви можете сумніватися в цій інформації. Ви навіть можете сказати собі: “Але я хороший слухач!”

Саме тому ми вирішили, що важливо відзначити помилки, які ми найчастіше робимо, коли “слухаємо” інших.

Перший приклад ми вже навели. Хтось розповідає нам про досвід, який нас непокоїть, і ми використовуємо це, щоб говорити про себе.

У другому випадку, який, можливо, більш радикальний, другий друг швидко змінює тему. Наприклад, якщо друг розповідає про суперечку з матір’ю, то відповідь буде така: “Шкода. Як вчора попрацював? ”

У третьому випадку людина, яка “слухає”, применшує важливість проблеми друга і говорить фрази типу “не хвилюйся”, “це просто маячня або “це скоро закінчиться”.

Нарешті, четверта помилка – вказувати іншій людині, що робити, давати поради та рішення, які вона не в змозі реалізувати.

дві жінки розмовляють за кавою
Як бачите, у всіх цих випадках людину насправді не почули, але ми використовуємо те, що говорять інші, щоб говорити про себе.

Уникання проблем інших людей

Ці факти можуть змусити нас думати, що ми хороші слухачі, але насправді ми хочемо говорити про себе.

Правда в тому, що бути хорошим слухачем – це процес, який вимагає уваги, вирішення проблем іншої людини, а не переривання іншої людини згадуванням наших особистих проблем.

Навіть коли ми вказуємо одне одному, що робити, ми перемикаємо увагу на те, як ми бачимо ситуацію.

Справді, ви можете висловити свою точку зору, але ви не повинні казати іншій людині, як їй діяти або що говорити, тому що ви не в її ситуації. Якщо ви робите це, то просто намагаєтеся реалізуватися через іншу людину.

чоловік та жінка розмовляють
Коли ви слухаєте погано, ви хочете якось виділитися і проявляється ваше власне его.

Хоча це складно прийняти, коли ми погано слухаємо, ми уникаємо проблем іншої людини.

Як слухати?

Тепер, коли ми точно визначили помилки, які робимо, коли “слухаємо”, хоча думаємо, що ми робимо це добре, важливо знову навчитися слухати.

Саме тому потрібно дотримуватися порад, які ми наведемо нижче:

  • Ніколи не давайте порад: Як ми вже казали, не треба надавати рішення проблем іншої людини або казати їй, як діяти. Проте ми можемо поставити цій людині запитання, щоб вона замислилася над своїми проблемами та прийняла рішення. Це хороший спосіб слухання.
  • Заглибтеся в тему: Якщо ви дійсно слухаєте, ставте питання, які демонструють ваш інтерес дізнатися більше про те, що інша людина говорить. Наприклад: “Що ти про це думаєш?” або “Що ти збираєшся робити?”. Це лише кілька прикладів запитань, які можна поставити.
  • Уникайте того, щоб говорити про себе: зосередьтеся на іншій людині, на тому, що вона говорить вам, і не говоріть про себе, якщо інша людина безпосередньо не запитає вас про подібну ситуацію, яку ви пережили.
  • Не варто недооцінювати ситуацію: попри те, що ситуація може здатися вам тривіальною, вона важлива для людини, яка розповідає вам про неї, тож ніколи не намагайтеся применшити її значення.
жінка говорить на вухо іншій
Тепер ви знаєте, як по-справжньому слухати, не думаючи про себе, а думаючи про те, що інша людина вам говорить.

Необхідно позбутися від думки, що слухання є пасивним процесом, тому що він дуже активний. Ось чому варто навчитися слухати.



  • Milićević-Nešić, I. (2016). Do we know how to listen?. ABC-časopis urgentne medicine, 16(2), 21-24.
  • Miguens, E. M. (2015). ¨ To know how to listen¨. Ability first-rate ability in the Teaching–Learning process. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 6(1), 31-41.
  • Torralba, F. (2009). El arte de saber escuchar. Editorial Milenio.

Цей текст надається лише для інформаційних цілей і не замінює консультацію з фахівцем. У разі сумнівів проконсультуйтеся зі своїм фахівцем.