Що таке "я-повідомлення"?

Спілкування людей надзвичайно складне. Тому багато людей розробили низку стратегій, які дають змогу висловитися найбільш повно. Одна з них - «я-повідомлення». У цій статті ми пояснимо, що це таке.
Що таке "я-повідомлення"?

Останнє оновлення: 05 травня, 2020

“Я-повідомлення” є особливо корисним засобом спілкування, коли ви хочете висловити свої думки чи емоції, не травмуючи свого партнера.

Наприклад, уявіть ситуацію, коли вам не сподобається, як діє інша людина. Більшості людей може бути важко висловити свій дискомфорт і почуття, які він породжує.

За таких обставин люди часто не висловлюють те, що вони насправді думають, щоб уникнути конфлікту. І якщо вони все-таки вирішують сказати, їм важко знайти потрібні слова, щоб бути досить напористими й не образити інших.

У цьому випадку “я-повідомлення” – це ідеальна техніка, оскільки вони дають змогу висловитися з повагою і без докорів.

Що таке “я-повідомлення”?

“Я-повідомлення” – це стратегія спілкування, яка дає людям можливість висловлювати свої почуття наполегливо, не нападаючи.

Щоб їх використовувати, вам треба розставити пріоритет у розмові від першої особи, зосередитись на тому, що ви говорите, та описати свої емоції.

“Я-повідомлення” – це комунікаційний ресурс, який дає людям змогу висловитися більш наполегливо, зменшуючи конфлікт, коли вони висловлюють щось, що їм не подобається.

Наприклад, типова фраза «Ти ніколи нічого не кладеш на місце!» – це критика, яка може виникнути між двома людьми, які живуть разом. Зіткнувшись з цією фразою, людина відчуває напад і реагує відповідно.

Натомість набагато доречніше сказати: “У минулому місяці я постійно сама прибиралася і не відчувала підтримки”. Так людина описала те, що сталося, і висловила свої почуття, але не зосередилася на звинуваченні іншого.

Висловлюючи повідомлення таким чином, ви можете змусити вашого співрозмовника відчути більше співчуття до вас. Крім того, вони не відчуватимуть осуду, і їм буде легше висловити свої емоції.

Ця стаття може вас зацікавити: Чотири поради для спілкування з підлітками

Відмінності між “я-повідомленнями” та “ти-повідомленнями”

“Ти-повідомлення” – це повідомлення, які зазвичай використовують у суперечці. Ось деякі відмінності між “ти-повідомленнями” та “я-повідомленнями”:

Звинувачення

“Ти-повідомлення” перешкоджають хорошому спілкуванню, оскільки інша людина може відчувати нападки, якщо її звинувачують у тому, що сталося. Підкреслення провини принесе лише протилежний ефект. Людина буде захищатись, не візьме на себе відповідальність і відповість критикою.

Зі свого боку, “я-повідомлення” мінімізують оборонну позицію. Ваш співрозмовник відреагує по-різному, якщо ви скажете “Вчора, мені стало сумно, бо ти не дзвонив”, а не “Дякуючи тобі, вчора у мене був жахливий день”.

Осуд

У “ти-повідомленнях” одна людину засуджує іншу, що викликає лише більше обурення. Наприклад, фраза “Ти завжди дієш однаково, ти ніколи не змінишся!” не мотивує іншу людину розв’язати проблему.

Натомість, фраза: “Я дуже нервую, коли ти не попереджаєш мене, що запізнишся” буде кращим вибором, оскільки вона описує емоцію, а не засуджує іншу людину.

як використовувати я-повідомлення
“Ви-повідомлення” засуджують і перешкоджають хорошому спілкуванню, тому вони ускладнюють вирішення проблем.

Розв’язання конфлікту

“Ти-повідомлення” не вирішують основної проблеми. Навпаки, вони зазвичай роблять гірше. Однак “я-повідомлення” є хорошою стратегією пошуку рішення між двома сторонами.

Зосередження вашої уваги на описі того, що трапилося, висловлення того, як ви почувалися, та запропонування альтернативи може значною мірою допомогти розв’язати конфлікт.

Також рекомендуємо прочитати: Вам складно побороти ревнощі в стосунках?

Як використовувати”я-повідомлення”

  • Сформулюйте фразу від першої особи. Наприклад, “я хвилююся, коли…”, “мені стає погано, коли…”, або “мені сумно, тому що…”.
  • Опишіть поведінку іншої людини якомога об’єктивніше. Наприклад, “Коли ти спізнюєшся без попередження …”, “Коли я пояснюю, як минув мій день, ти не звертаєш на мене достатньої уваги…” або “Коли ти намовляєш на мого найкращого друга, …”.
  • Поясніть, як ви почуваєтеся. Наприклад, “я відчуваю, що ти не поважаєш і не цінуєш мій час…”, “я відчуваю, що ти мене ігноруєш…” або “я відчуваю, що ти мене недостатньо цінуєш…”.
  • Запропонуйте рішення. Наприклад, “Наступного разу я буду вдячна, якщо ти мені повідомиш, що запізнюєшся”, “Було б добре, щоб ми наступного разу раніше пішли до магазину, щоб уникнути довгих черг” або “Я хочу, щоб ми вдвох зайнялися пранням наступного тижня».

“Я-повідомлення” корисні для спілкування з будь-ким: друзями, вашим партнером, родичами, колегами або людьми, яких ви щойно зустріли.

Важливо те, що таке спілкування не змушує інших людей почуватися звинуваченою чи винуватою. Навпаки, вони зрозуміють, що ви говорите про ситуацію, яку ви переживаєте, і натякаєте на рішення, не нападаючи на них.

Таким чином, вони не займуть оборонну позицію і зрозуміють, що вам дискомфортно. Отже, їм буде набагато легше співпрацювати для розв’язання проблеми.



  • Armero, M. (2018). Aprendiendo a vivir. Uno Editorial.
  • Castanyer, O. (2014). Aplicaciones de la asertividad. Editorial Desclée de Brouwer.
  • De Castro, A. (2013). La comunicación oral: Técnicas y estrategias. Editorial Universidad del Norte.

Цей текст надається лише для інформаційних цілей і не замінює консультацію з фахівцем. У разі сумнівів проконсультуйтеся зі своїм фахівцем.