Дислексія: основні симптоми та методи лікування

Чи доводилось вам раніше чути про дислексію? Насправді наявність цього неприємного синдрому можна визначити ще у ранньому дитинстві. На жаль, чимало дітей з високими розумовими здібностями не можуть навчитися читати, і саме ця неспроможність має назву "дислексія". 
 

Дислексія – це розумовий розлад, який характеризується нездатністю людини навчитися читати. Хворі на дислексію не можуть швидко розпізнавати слова та складати їх у речення, а ще їм важко сприймати нову інформацію у текстовому вигляді та вимовляти слова по складах. 

На жаль, зазвичай це захворювання супроводжується також нездатністю писати та труднощами у виконанні математичних підрахунків.

Варто наголосити, що хворі на дислексію не є розумово відсталими. Навпаки, більшість з них володіють високими розумовими здібностями. Їхня неспроможність читати та писати не має жодного стосунку до рівня IQ та освіти.

Кого найчастіше вражає дислексія?

Дислексія – це захворювання, яке найчастіше виявляють у дітей у досить ранньому віці. Втім, попри те, що це захворювання можна діагностувати на початкових етапах життя, з роками воно тільки погіршується та призводить до розвитку серйозних ускладнень.

дислексія вражає дітей

Згідно зі статистикою, на дислексію хворіє близько 5-10% всього світового населення. На практичному рівні ці дані мають такий вигляд: якщо у класі є 25 учнів, хоча б один з них є дислектиком.

Яким чином дислексія впливає на життя людини?

Перші проблеми у дислектиків з’являються вже у початкових класах школи. Неспроможність навчитися швидко читати та сприймати текст створює величезний бар’єр для цих дітей на шляху до успішності. До того ж, захворювання негативно впливає не лише на оцінки дітей, але й на їхній особистісний розвиток та навіть може суттєво знизити їхню самооцінку.

 

У більшості випадків дислексія викликає втрату інтересу до читання. З часом це може призвести до таких негативних наслідків:

  • Маленький або обмежений словниковий запас
  • Проблеми зі сприйняттям тексту
  • Неспроможність зрозуміти та зробити висновки зі складних текстів.

Зазвичай хворі на дислексію чудово усвідомлюють присутність захворювання та обмежень, якими воно супроводжується. Це пояснює, чому дислектики часто мають низьку самооцінку та страждають від надмірної нервозності або депресії.

Читайте: Депресія і тривога – ознаки сили.

Причини розвитку дислексії

Ми допоможемо вам зрозуміти, хто саме перебуває у групі ризику та чому у деяких людей виникає ця хвороба за допомогою пояснення особливостей процесу сприймання інформації.

1. Як саме ми читаємо та пишемо?

Коли мова йде про вміння людини читати та писати, найприйнятнішою гіпотезою для пояснення цього явища є дуальна модель сприйняття інформації. Згідно з цією гіпотезою, для того, щоб написати слово, людина повинна:

  • Відновити слово у пам’яті, якщо воно вам вже знайоме. Це називається “лексичним способом” відтворення інформації. Тобто, ми зберігаємо текст у пам’яті, покладаючись на його вигляд при написанні. Наприклад, дитина вивчила словосполучення “ванна кімната”. Коли вона захоче відтворити це слово на папері, то витягне його з так званої “скарбниці слів”.
  • Іншим способом відтворення слова є перетворення фонем, які його формують, у графеми. Тобто, звуки потрібно перетворити на графічне зображення, що їм відповідає.
  • Ця ж техніка застосовується і при написанні нових слів. Знання, яке допомагає нам перетворювати фонеми у графеми, ми здобуваємо ще у дитинстві. Коли ми вивчаємо абетку, то засвоюємо інформацію, що літера “Б” представляє один звук, тоді як літера “С” – інший. Саме це дозволяє писати навіть ті слова, які нам не доводилося чути раніше.
  • Насправді цей підхід є неймовірно простим, адже ми вивчаємо звуки, які складають слова, і просто зображаємо їх на папері. В основу цієї цікавої теорії лягли результати останніх досліджень з нейровізуалізації, оскільки існування анатомічних особливостей кожної окремої людини також не можна ігнорувати.
 

2. Що відбувається при дислексії у мозку людини?

У цілому дислексія свідчить про неспроможність тих ділянок мозку, які відповідають за мовлення та розуміння, виконувати свої функції.

3. Які ділянки мозку людини відповідають за здатність говорити та читати?

Найголовнішою ділянкою, що відповідає за мовлення, є зона Брока. Вона розташовується у лобовій частині домінантної півкулі головного мозку.

Для більшості людей домінантною є ліва півкуля, тоді як у кожного шульги домінує права півкуля. Саме ця частина головного мозку відповідає за вміння людини розрізняти предмети за назвами, вимовляти слова вголос та читати про себе.

зв'язок ділянок мозку з дислексією

Другим мовленнєвим центром є зона Верніке. Вона розташовується між скроневою та тім’яною частинами домінантної півкулі головного мозку.

Основною функцією цієї ділянки мозку є розпізнавання слів, які ми чуємо. Також у цій зоні зберігається інформація про правильну послідовність формування слів у словосполучення та речення.

Існує ще одна важлива зона, яка також відповідає за здатність людини розмовляти, читати та писати. Вона розташовується між тім’яною та потиличною ділянками кори головного мозку. Основною функцією цієї зони є формування звуків у слова.

Які бувають види дислексії?

  • Фонологічна дислексія. Люди з цим видом дислексії використовують візуалізацію для сприйняття інформації. Це означає, що вони “візуально” читають слова. Тобто, ці люди з легкістю читають вже знайомі для них слова, проте не можуть прочитати нові.
  • Поверхнева (візуальна) дислексія. Такі хворі користуються фонологічним методом при читанні, тобто читають слова по складах. Саме через це їм важко читати ті слова, вимова яких відрізняється від написання.
  • Змішана або глибока дислексія. Цей вид дислексії є найсерйознішим, тому що хворі на нього мають проблеми як з візуальним, так і з фонологічним методами сприйняття інформації. Дислектики з мішаним та глибоким видом захворювання погано читають, роблять багато орфографічних помилок при написанні слів та навіть плутають значення різних понять.
 

Лікування дислексії

Проблема лікування дислексії є неймовірно важливою, адже завдяки правильній терапії можна запобігти розвитку серйозних проблем як у навчальному, так і в емоційному планах. Статистика довела, що програма реабілітації хворих на дислексію дітей дає неймовірні результати.

До основних методів подолання дислексії належать:

  • Заняття з репетиторами
  • Терапевтичні заняття з логопедами
  • Вивчення різноманітних навчальних технік
  • Використання аудіозаписів та вправ для закріплення матеріалу, вивченого під час уроку.

Важливу роль у процесі лікуванні дислексії відіграє підтримка рідних та близьких людей. Потрібно не тільки регулярно мотивувати дітей на досягнення успіхів у навчанні та особистому житті.

Батьки також повинні приділяти увагу додатковим заняттям, які полегшать процес навчання для їхніх дітей. Якщо рідні дотримуватимуться цих простих порад, за якийсь час їхня дитина демонструватиме значні успіхи у читанні та письмі.

методи лікування дислексії

Дуже важливо, щоб дитина-дислектик брала активну участь у заняттях, які позитивно впливають на самооцінку, зокрема займалася спортом або відвідувала гуртки. Це допоможе хворому відволіктися від проблем та підняти настрій.

Зверніть увагу: якщо ви помітили, що дитина постійно перебуває у пригніченому стані або страждає на надмірну нервозність, негайно зверніться за допомогою до лікаря.